Search
Generic filters
Exact matches only
MENU

Unit Integriti (UI)

Latar Belakang

Unit Integriti LPNM ditubuhkan pada 1 April 2014 berasaskan Pekeliling Perkhidmatan Awam Bil. 6 Tahun 2013. Model yang ditetapkan oleh SPRM berasaskan tahap risiko dalam sesebuah organisasi iaitu Model C (Organisasi Berisiko Rendah).

Program Integriti merupakan satu program sokongan yang diwujudkan di setiap agensi dan jabatan kerajaan dibawah peruntukan Pekeliling Perkhidmatan Awam Bilangan 6/2013. Pengwujudan program ini adalah sebagai focal point kepada pengurusan isu-isu berkaitan integriti di semua agensi awam.

Selaras dengan Arahan YAB Perdana Menteri No.1 Tahun 2018, Siri no.1 Tahun 2019 - Pemantapan Governans, Intergriti dan Antirasuah dalam Pengurusan Pentadbiran Kerajaan Malaysia yang telah mewajibkan setiap kementerian/jabatan/agensi untuk melaksanakan penilaian risiko rasuah seterusnya membangunkan OACP.

Sejajar dengan usaha ini pada 1 April 2014 LPNM telah menubuhkan Unit Integriti berasaskan Pekeliling Perkhidmatan Awam Bil. 6 Tahun 2013, yang dianggotai seramai 4 orang kakitangan dan diselia oleh Ketua Unit Integriti. Penubuhan Unit Integriti ini adalah bertujuan sebagai usaha kawalan dalaman oleh agensi dan jabatan untuk menguruskan integriti organisasi. Ia juga bertujuan memastikan agar kakitangan LPNM mengamalkan budaya kerja unggul dengan ciri-ciri moral dan etika yang kukuh dan sekaligus dapat membendung salahlaku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi.

Carta Organisasi
Peranan

FUNGSI TERAS

Terdapat Fungsi 6 teras yang dilaksanakan oleh Unit Integriti iaitu:-

  1. TADBIR URUS
    Fungsi  ini  berperanan  untuk  memastikan  tadbir  urus  terbaik  dapat  dilaksanakan  dalam  usaha  untuk  memperkukuhkan  integriti  pegawai  dan kakitangan agensi serta menangani isu-isu berkaitan Integriti.

  2. PENGUKUHAN INTEGRITI
    Fungsi ini memastikan pembudayaan, penginstitusian dan pelaksanaan integriti  dalam  organisasi  dapat  dicapai.  Serta  melaksanakan  advokasi pencegahan rasuah kepada warga organisasi

  3. PENGESANAN DAN PENGESAHAN
    Memastikan  ketelusan  dan  kecekapan  dalam  pengurusan  maklumat  dan aduan serta bertanggungjawab untuk membuat pengesanan dan pengesahan terhadap aduan-aduan salahlaku jenayah, pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi yang diterima oleh UI dan seterusnya memastikan tindakan susulan yang sewajarnya diambil.

  4. PENGURUSAN ADUAN
    Mewujudkan satu sistem pengurusan aduan Unit Integriti yang sistematik bagi  memastikan  tindakan  diambil  ke  atas  setiap  aduan/maklumat mengenai  salahlaku  jenayah  serta  pelanggaran  tatakelakuan  dan  etika organisasi.

  5. PEMATUHAN
    Pemantauan ke atas pematuhan undang-undang dan peraturan yang berkuatkuasa adalah perlu di setiap organisasi bagi memastikan tiada ruang dan peluang untuk pegawai dan kakitangan melakukan kesalahan dari segi jenayah mahupun tatakelakuan dan etika.

  6. URUSAN TATATERTIB
    Melaksanakan  fungsi  urus  setia  tatatertib  berdasarkan  Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 dan kerja-kerja pengurusan tatatertib.
Aktiviti

AKTIVITI TAHUN 2020

TADBIR URUS

Mesyuarat Jawatankuasa Anti Rasuah (JAR) LPNM

Bil.TarikhTempat
118 Februari 2020Bilik Mesyuarat BPTN, Stesen Nanas Alor Bukit.
26 Julai 2020Bilik Mesyuarat Josapine, Ibu Pejabat LPNM
324 November 2020Bilik Mesyuarat Josapine, Ibu Pejabat LPNM

 

PENGUKUHAN INTEGRITI

Bil.TarikhProgram
121 hingga 23 Februari 2020Bengkel Pelaporan SPAN MAFI
24 hingga 6 Mac 2020Bengkel Pengurusan Tatatertib MAFI 2020
327 hingga 28 Julai 2020Kursus Tatacara Pengurusan Siasatan Dalaman dan Teknik Penyiasatan bagi Kes Tatatertib Perkhidmatan Awam, BPIA
424 hingga 25 Ogos 2020Seminar Merekayasa Tadbir Urus, Integriti dan Anti Rasuah Dalam Perkhidmatan Awam, BPIA
52 hingga 4 September 2020Kursus SMART Integriti MAFI
614 September 2020Taklimat Fungsi Unit Integriti oleh Bahagian Pengurusan Integriti dan Aduan, SPRM

PENGESANAN DAN PENGESAHAN

Bil.TarikhProgram
119 Februari 2020Mesyuarat Jawatankuasa Hasil Siasatan dan Penentuan Tatatertib Bil 1/2020

 

PENGURUSAN ADUAN

Berdasarkan rekod aduan tiada sebarang aduan dibuat sepanjang tahun 2020 ini.

 

PEMATUHAN

Bil.TarikhProgram
116 Januari 2020Lawatan Pematuhan (Kehadiran Kakitangan) ke Pejabat LPNM Johor Cawangan Rengit.
216 Jun 2020Lawatan Pematuhan (Buku Log Kenderaan) ke Pejabat LPNM Terengganu, Sg. Tong.
33 Julai 2020Lawatan Pematuhan (Buku Log Kenderaan) ke Pejabat LPNM Selangor, PIC Serdang.
421 Julai 2020Lawatan Pematuhan (Buku Log Kenderaan) ke Pejabat LPNM Pahang.
512 Ogos 2020Lawatan Pematuhan (Buku Log Kenderaan) ke Pejabat LPNM Negeri Sembilan.
617 Ogos 2020Lawatan Pematuhan (Buku Log Kenderaan) ke Pejabat LPNM Perak.
73 September 2020Lawatan Pematuhan (Kehadiran Kakitangan) ke Pejabat LPNM Johor Cawangan Simpang Renggam dan Parit Sulong.
829 September 2020Lawatan Pematuhan (Kehadiran Kakitangan) ke Pejabat LPNM Terengganu Cawangan Kemaman.
928 Oktober 2020Lawatan Pematuhan (Kehadiran Kakitangan) ke Pejabat LPNM Johor Cawangan Labis dan Muar.
105 November 2020Lawatan Pematuhan (Kehadiran Kakitangan) ke Pejabat LPNM Johor Cawangan Rengit.

URUSAN TATATERTIB

Bil.TarikhProgram
113 Julai 2020Mesyuarat Jawatankuasa Tatatertib Kumpulan Sokongan Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia Bil. 1/2020

Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia
Wisma Nanas, No. 5, Jalan Padi Mahsuri
Bandar Baru UDA,
81200 Johor Bahru,
Johor, Malaysia

Talian Pantas : 07-236 1211 / 07-236 1012
No Faks : 07-236 5694 / 07-236 5451
umum@mpib.gov.my

Paparan terbaik menggunakan pelayar internet Mozilla Firefox, Chrome dan Internet Explorer 11 ke atas

Tarikh Kemaskini: 30 Jun 2022 pada 08:24:38

0437987
Jumlah Kunjungan : 437987
Who's Online : 18
© 2022 Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia
chevron-down
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram